Kokeilussa luonnonmaalit

Aryan Hasanvandi (Pehmeä Vandalismi): Stone Age Today!

Aryan Hasanvandi (Pehmeä Vandalismi): Stone Age Today!

Yksi tärkeimpiä tavoitteitamme triennaalin aikana oli kokeilla erilaisia luonnonmaaleja katutaidekäytössä. Tähän olimme saaneet Jessen kanssa myös pienen apurahan Taikelta, joten olimme tutkineet aihetta pitkin kesää. Saimme suureksi iloksemme Suomen Luonnonmaalit Oy:n sponsoroimaan triennaalia, joten pystyimme rajallisesta budjetistamme huolimatta tekemään kokeiluja hieman suuremmalla määrällä erilaisia luonnonmaaleja.

Loppujen lopuksi Suomen Luonnonmaalit Oy:n tuotteista käytimme saksalaisen Auron kalustemaalia Terhi Ekebomin toteuttamaan seinämaalaukseen Myyrmäen Noli Studios -hotellissa, Auron seinämaalia Sonja Salomäen “Pyöreän Seinän Herrasväki” -teoksessa sekä Auron kalkkimaalia Minttu Pyykkösen ”Holding On” -teoksessa.

Minttu Pyykkönen: Holding On

Minttu Pyykkönen: Holding On

Teimme myös kokeiluja munatemperalla ennen triennaalia asfalttimaalausten toteuttamisessa (ks. oma postauksensa), Aryan Hasanvandi hyödynsi punamultamaalia omassa “Stone Age Today!” -teoksessaan sekä käytimme Sto Finexter Oy:n fotokatalyyttisesti aktiivista Photosan-maalia kivikausi-aiheisen muraalimme maalaamiseen. Photosan ei tosin ole luonnonmaali vaan sillä on ainoastaan ilmaa puhdistava vaikutus, sillä se poistaa ilmasta esimerkiksi diesel-autojen tuottamaa typpioksidia. Lisäksi kaikki muut triennaalin teokset toteutettiin muista taidehankkeista jääneillä ylijäämämaaleilla.

Luonnonmaalien väripaletti onkin ainoa asia, joka rajoittaa tekemistä.

Luonnonmaalit toimivat jokaisessa teoksessa erinomaisesti. Noli Studiosin teokseen oli alunperin tarkoitus käyttää huoneilmaa puhdistavaa maalia, mutta sen väripaletti ei taipunut hotellin brändiväritykseen, joten maalilaatu vaihdettiin suuremman väripaletin tuotteeseen. Väripaletti onkin ainoa asia, joka rajoittaa tekemistä välillä suurestikin kun työskennellään luonnonmaalien kanssa. Tämä on kuitenkin helppo hyväksyä, kun tietää miten paljon vähemmän haittaa luonnonmaaleista on ympäristölle. SAV Taidekollektiivin tulevat sisämaalaukset tullaan toteuttamaan tästä lähtien luonnonmaaleilla aina kun se on mahdollista.

terhi-ekebom-noli-myyrmaki.jpg

Terhi Ekebom maalaamassa Noli Studios -hotellissa.

Ulkoteoksissa on suurempia haasteita, sillä ulkopinnoille tarkoitettuja luonnonmaaleja ei juurikaan ole. Tämä johtuu suurelta osin siitä, ettei niissä käytetä homeenestoaineita, joten ne ovat alttiita homehtumiselle kosteassa ilmastossamme. Lisäksi esimerkiksi punamultamaalilla voi oikeastaan maalata ainoastaan raakapuulle (tai kalaliiman kanssa kallionseinämään), joten sekään ei usein ole varteenotettava vaihtoehto, kun ottaa vielä huomioon ettei sitä saa kuin kahdessa värissä. Raakapuulle maalatessa voisi olla enemmänkin vaihtoehtoja itse keitettävien maalien joukossa, joista mineraalipitoiset maalit saattaisivat toimia myös betonilla, mutta jos ajatellaan realistisesti, niin on vaikea kuvitella että muralistit keittäisivät omat maalinsa.

 
On vaikea kuvitella että muralistit keittäisivät omat maalinsa
 
Aryan Hasanvandi (Pehmeä Vandalismi): Stone Age Today!

Aryan Hasanvandi (Pehmeä Vandalismi): Stone Age Today!

Punamultamaalin ajatus tuli oikeastaan taustalla pyörivästä arkeologia-yhteistyöstämme Vantaan kaupunginmuseon kanssa ja päätimme kysyä kalliomaalauksiin erikoistuneelta yliopistonlehtori Antti Lahelmalta, josko hän tietäisi miten punamultamaali on saatu pysymään luonnonkivessä vuosituhansia.

“Kalliomaalausten maalin sidosaineesta ei Suomessa ole tarkkaa tietoa, mutta Kanadan alkuperäiskansojen kalliomaalauksissa punamultaan sekoitettiin kalan sisälmyksistä keitettyä liimaa ('isinglass'). Se on kuulemma niin tehokasta, että siihen sekoitettu punamultamaali ei lähde ihosta pois kuin kulumalla,” Lahelma kertoi.

Tämä kuulosti niin lupaavalta, että päätimme heti ottaa kalaliimakokeilut mukaan triennaaliin. Onneksi Pehmeä vandalismi -porukan taiteilija Aryan Hasanvandi innostui aiheesta. Nyt jäämme vain odottelemaan miten aika kohtelee Aryanin kalliomaalauksia. Arkeologian ja katutaiteen yhteistyökuvioista on tulossa myös oma triennaalipodcast, jossa Essi, Aryan ja Vantaan kaupunginmuseon arkeologi Andreas Koivisto juttelevat aiheesta SAY FM:n juontajan kanssa.

Sonja Salomäki – Pyöreän Seinän Herrasväki

Sonja Salomäki – Pyöreän Seinän Herrasväki

Minttu Pyykkönen toteutti teoksensa kalkkimaalilla, joka toimii sisätiloissa erinomaisesti, mutta ulkona tulee kulumaan säiden riepottelussa pikkuhiljaa pois. Kalkkimaalia saa myös spraykannuissa, mutta emme osaa nettisivututkimusten perusteella sanoa, mitä nämä kalkkisprayt tarkalleen ottaen sisältävät. Sonja Salomäki maalasi oman teoksensa Auro-seinämaaleilla ja koska teos on sateensuojassa Myyrinpuhoksen pienessä kävelytunnelissa, toivomme että se kestää pidempään. Tämän tietysti vain aika näyttää. Koska triennaalin toinen teema oli väliaikaisuus, ei tietenkään haittaa vaikka teokset eivät kestäisi priimakunnossa vuosikausia. On myös kiinnostavaa nähdä, miten luonnonmaalit ikääntyvät ja voisiko kulumasta tulla kaunis iän tuoma kerros ryppyjen tapaan. Uskomme kuitenkin, että luonnonmaalit ovat tulleet ainakin meidän taiteelliseen työskentelyymme jäädäkseen.

Edellinen
Edellinen

Tiede ja taide ne yhteen soppii

Seuraava
Seuraava

Munatemperaa asfaltilla ja kukkaistutuksia tienviittoina