Yhteisölähtöinen taide ja osallistavat taidehankkeet
Rajatorpan koulun oppilaiden ideat ja tarinat näkyvät uudisrakennukseen maalatussa muraalissa. Sivun lopusta löydät lisätietoa esimerkkitoteutuksistamme.
Mitä on yhteisölähtöinen taide?
Yhteisölähtöinen taide rakentuu ihmisten omista kokemuksista, toiveista ja suhteesta paikkaan. SAV Taidekollektiiville tämä tarkoittaa sitä, että teoksen lähtökohta tulee suoraan paikan käyttäjiltä: asukkailta, koululaisilta, alueella työskenteleviltä tai muilta yhteisön jäseniltä.
Yhteisölähtöisyys voi tarkoittaa:
yhteissuunnittelua, jossa ideoidaan teoksen sisältöä ja/tai ilmettä yhdessä
yhteistä toteutusta, kuten asukasmaalauspäiviä tai kouluprojekteja
paikkalähtöistä taidetta, joka ammentaa alueen historiasta ja tarinoista
avointa ja aktiivista viestintää, kun yhteisölle halutaan läpinäkyvä prosessi
Taustalla on tavoitteemme, joka on pysynyt samana projekteissamme ympäri Suomen: vahvistaa omistajuutta, ylpeyttä ja positiivista fiilistä paikoissa. Kun teos syntyy yhdessä, siihen voi muodostua henkilökohtainen suhde. Usein joku osallistujista tunnistaakin valmiista työstä oman ideansa ja sanoo: ”Tuo hahmo muuten on minun suunnittelemani.”
Sirkkalan koulun prosenttitaidehankkeesta kasvoi kolmevuotinen kokonaisuus.
Miksi yhteisölähtöinen taide toimii?
Yhteisölliset taidehankkeet voivat ratkaista monenlaisia tarpeita ja tuoda näkyvää lisäarvoa taloyhtiöissä, kouluissa, kaupunginosissa ja uusilla asuinalueilla.
Ne voivat:
lisätä viihtyvyyttä ja parantaa arjen ympäristöä
vahvistaa paikkaidentiteettiä ja erottuvuutta
tuoda asukkaille osallisuuden ja omistajuuden tunnetta
auttaa käsittelemään muutosta (esim. uudisrakennukset, peruskorjaukset, väistötilat)
ehkäistä turvattomuuden kokemuksia
Muutosvaiheet voivat tuntua suunnittelupöydällä lyhyiltä, mutta esimerkiksi vuosi väistötiloissa on koululaiselle pieni ikuisuus. Yhteisölähtöisessä taidehankkeessa osallistuja ei jää muutoksen ulkopuolelle, vaan pääsee jättämään siihen oman jälkensä. Yhteisölähtöinen taide ei siis ole vain “kiva lisä”, vaan konkreettinen, visuaalinen ja yhteisöä kokoava työkalu, jolla voidaan luoda pysyvä, positiivinen vaikutus ympäristöön.
Kouvolan Eskolanmäen uuden liikuntahallin muraalin hahmot ovat rakentuneet paikallisen koulun lasten piirustusten pohjalle.
Näin työskentelemme
Jokainen hanke on erilainen, ja suunnittelemme prosessin aina kohteen ja yhteisön tarpeiden mukaan.
1. Kartoitus
Käymme läpi kohteen tarpeet, käyttäjäryhmät, toiveet, aikataulut, tekniset reunaehdot ja rahoituksen. Etsimme yhdessä sopivan osallistamisen tavan: työpajat, kyselyt, yhteisömaalaus, kulttuurikartoitus, paikkalähtöinen suunnittelu jne. Kuratoimme yhteisöllisen taiteen osaavia taiteilijoita.
2. Yhteissuunnittelu
Toteutamme työpajoja tai muita osallistavia menetelmiä. Näin syntyy runsaasti hyvää materiaalia jatkotyöskentelyä varten: luonnoksia, testiversioita, osallistujien tarinoita ja mielipiteitä. Erilaisten taidetyöpajojen vetämisestä meillä on kokemusta yli kymmenen vuoden ajalta.
3. Taiteen suunnittelu
Yhdessä kerätyn ja tuotetun materiaalin pohjalta taiteilija suunnittelee luonnoksen. Luonnos hyväksytetään tilaajalla ja tarvittaessa myös lupakäsittelyn edellyttämillä tahoilla.
4. Toteutus
Riippuen kohteesta toteutamme teoksen joko yhdessä osallistujien kanssa tai SAV Taidekollektiivin taiteilijoiden voimin. Teokset tehdään laadukkaasti kohteeseen soveltuvilla materiaaleilla (julkisivuun siihen sopivat julkisivumaalit jne.).
5. Viimeistely & dokumentointi
Tuotamme prosessikuvauksen ja materiaalin, jota tilaaja voi hyödyntää viestinnässä tai raporteissa. Halutessa järjestämme avajaistilaisuuden tai muun yhteisöllisen päätöksen projektille.
Palvelut
Näillä tavoin voimme olla avuksi eri kokoisissa hankkeissa.
Osallistavat työpajat ja yhteissuunnittelu
asukastyöpajat
koululaisten ja nuorten työpajat
ryhmäkohtaiset ideointiprosessit
kulttuuri- ja historiakartoitukset
Yhteinen toteutus / asukasmaalaus
ohjattu ja turvallinen yhteismaalaus
lasten, nuorten ja asukkaiden osallistaminen
purkutaloissa tehtävä taide ja väliaikaistaide (työmaa-aitojen maalaukset, muotoon leikatut vanerihahmot jne.)
Konsultointi ja menetelmäsuunnittelu
sopivien osallistamismenetelmien suunnittelu
avustaminen rahoitushaussa (prosenttitaide, apurahat jne.)
paikkalähtöinen konseptisuunnittelu
Kuraattoripalvelut
yhteisöllisiin hankkeisiin sopivien taiteilijoiden kuratointi
taiteilijavalinnat eri kohteisiin
kokonaisuuksien visuaalinen suunnittelu
Tuotanto ja projektijohto
osallistavien taide- ja placemaking-hankkeiden täysi tuotanto
aikataulut, lupa-asiat, viestintä, dokumentointi
tiiviissä yhteistyössä tilaajan ja käyttäjäryhmien kanssa
Esimerkkejä toteutuksista
Rajatorpan koulu (Vantaa)
Rajatorpan koulun taidehankkeessa kokonaisuutta työstettiin lähes kahden vuoden ajan yhteissuunnittelu- ja katutaidetyöpajoissa koulun oppilaiden kanssa.
Koulun uudisrakennuksen valmistuessa vanha koulurakennus toimi opetuskäytössä koko rakentamisen ajan, mikä tarjosi luovat puitteet kaksivuotiselle KatutaideKOULU-projektille. Tämä prosessi toimi tulevan uudisrakennuksen suuren sisätilamuraalin suunnitteluperustana.
Oppilaat suunnittelivat koululle uuden maskotin ja maalauskokonaisuuden maskotin seikkailuista omien kirjoitustensa ja piirroksiensa pohjalta. Vanhan koulun seiniä ja koulujen välistä vanerista työmaa-aitaa hyödynnettiin maalausalustoina.
Sirkkalan koulu (Turku)
Sirkkalan koulun taidehanke oli julkisen taiteen prosenttitaidetilaus, joka kasvoi avullamme kolmen säätiön apurahoituksen myötä lapsia osallistavaksi, kolmivuotiseksi “prosenttikulttuurihankkeeksi” koulun 250 oppilaalle.
Hankkeessa yhdistettiin arkeologiaa, kaupunkisuunnittelua ja katutaidemenetelmiä. Oppilaiden kanssa tutkittiin historiallisia jälkiä, turkulaisen tiilen historiaa ja keskiaikaisia tiilentekijöiden merkkejä.
Merkit tuotiin nykypäivään CNC-jyrsimällä lasten raaputusteoksia betonijulkisivulevyihin, valamalla ne kiipeilyseinän betonireliefeiksi, historialliseen muuriin heijastettavan valotaiteen muodossa ja koulun sisätiloissa ikkunoiden turvateippauksina.
Projektissa suunniteltiin ja kehitettiin yhteiskehittämisen ja fasilitoinnin malleja, jotka vahvistavat lasten osallisuutta julkisessa taiteessa ja kaupunkisuunnittelussa.
Sirkkalan koulu sai vuonna 2023 Turun Hyvän rakentamisen yleisöpalkinnon “laadukkaasti lasten maailmaan eläytyvästä” toteutuksesta.
Hyvinkään Paavola
Yhteistyössä Hyvinkään Vuokra-asuntojen kanssa SAV Taidekollektiivi on toteuttanut Paavolan alueelle neljä näyttävää taideteosta. Yhteisölähtöisyyttä on tässä kokonaisuudessa edistetty alueen kulttuurihistorian ja positiivisen paikkaidentiteetin näkökulmasta.
Teosten suunnittelu alkoi kattavalla kulttuurikartoituksella, jossa perehdyttiin alueen historiaan, kulttuuriin ja nykyiseen identiteettiin, ja poimittiin niistä positiivisia teemoja ja symboleja taideteoksiin.
Paavolan muraalit:
Essi Nieminen: Nojailevat viljat, tanssivat rypsit (2025)
Inspiroitunut Paavolan vilja-aiheisista kadunnimistä ja alueen maalaismaisesta historiasta.Maikki Rantala: Hyvän historiaa Paavolassa (2025)
Kuvaa korttelin ja lähialueen historiaa sekä nykypäivää yhteisöllisestä näkökulmasta.Essi Ruuskanen & Jesse Pasanen: Paavolan emäntä (2022)
Tuplamuraali, joka avaa näkymän Paavolan historiallisen tilan kuvitteellisesta salongista nykyhetkeen. Teoksessa tuttuja hyvinkääläisiä maamerkkejä kimaltelevat aamuauringossa ikkunan läpi nähtynä.Maikki Rantala: Onnen piippu (2022)
Vanhaan kerrostalon piippuun maalatusta taideteoksesta löytyy alueen postinumero, Paavola-tuuliviiri sekä onnea tuovat haikarat.
Ota yhteyttä!
Ja ideoidaan yhdessä! Räätälöimme mielellämme tarpeisiisi sopivan yhdessä tehdyn ja koetun taidekokonaisuuden.