Yhteisölähtöinen taide ja osallistavat taidehankkeet

Rajatorpan koulun oppilaiden ideat ja tarinat näkyvät uudisrakennukseen maalatussa muraalissa. Sivun lopusta löydät lisätietoa esimerkkitoteutuksistamme.

Mitä on yhteisölähtöinen taide?

Yhteisölähtöinen taide rakentuu ihmisten omista kokemuksista, toiveista ja suhteesta paikkaan. SAV Taidekollektiiville tämä tarkoittaa sitä, että teoksen lähtökohta tulee suoraan paikan käyttäjiltä: asukkailta, koululaisilta, alueella työskenteleviltä tai muilta yhteisön jäseniltä.

Yhteisölähtöisyys voi tarkoittaa:

  • yhteissuunnittelua, jossa ideoidaan teoksen sisältöä ja/tai ilmettä yhdessä

  • yhteistä toteutusta, kuten asukasmaalauspäiviä tai kouluprojekteja

  • paikkalähtöistä taidetta, joka ammentaa alueen historiasta ja tarinoista

  • avointa ja aktiivista viestintää, kun yhteisölle halutaan läpinäkyvä prosessi

Taustalla on tavoitteemme, joka on pysynyt samana projekteissamme ympäri Suomen: vahvistaa omistajuutta, ylpeyttä ja positiivista fiilistä paikoissa. Kun teos syntyy yhdessä, siihen voi muodostua henkilökohtainen suhde. Usein joku osallistujista tunnistaakin valmiista työstä oman ideansa ja sanoo: ”Tuo hahmo muuten on minun suunnittelemani.”

 

Sirkkalan koulun prosenttitaidehankkeesta kasvoi kolmevuotinen kokonaisuus.

 

Miksi yhteisölähtöinen taide toimii?

Yhteisölliset taidehankkeet voivat ratkaista monenlaisia tarpeita ja tuoda näkyvää lisäarvoa taloyhtiöissä, kouluissa, kaupunginosissa ja uusilla asuinalueilla.

Ne voivat:

  • lisätä viihtyvyyttä ja parantaa arjen ympäristöä

  • vahvistaa paikkaidentiteettiä ja erottuvuutta

  • tuoda asukkaille osallisuuden ja omistajuuden tunnetta

  • auttaa käsittelemään muutosta (esim. uudisrakennukset, peruskorjaukset, väistötilat)

  • ehkäistä turvattomuuden kokemuksia

Muutosvaiheet voivat tuntua suunnittelupöydällä lyhyiltä, mutta esimerkiksi vuosi väistötiloissa on koululaiselle pieni ikuisuus. Yhteisölähtöisessä taidehankkeessa osallistuja ei jää muutoksen ulkopuolelle, vaan pääsee jättämään siihen oman jälkensä. Yhteisölähtöinen taide ei siis ole vain “kiva lisä”, vaan konkreettinen, visuaalinen ja yhteisöä kokoava työkalu, jolla voidaan luoda pysyvä, positiivinen vaikutus ympäristöön.

 

Kouvolan Eskolanmäen uuden liikuntahallin muraalin hahmot ovat rakentuneet paikallisen koulun lasten piirustusten pohjalle.

Näin työskentelemme

Jokainen hanke on erilainen, ja suunnittelemme prosessin aina kohteen ja yhteisön tarpeiden mukaan.

1. Kartoitus

Käymme läpi kohteen tarpeet, käyttäjäryhmät, toiveet, aikataulut, tekniset reunaehdot ja rahoituksen. Etsimme yhdessä sopivan osallistamisen tavan: työpajat, kyselyt, yhteisömaalaus, kulttuurikartoitus, paikkalähtöinen suunnittelu jne. Kuratoimme yhteisöllisen taiteen osaavia taiteilijoita.

2. Yhteissuunnittelu

Toteutamme työpajoja tai muita osallistavia menetelmiä. Näin syntyy runsaasti hyvää materiaalia jatkotyöskentelyä varten: luonnoksia, testiversioita, osallistujien tarinoita ja mielipiteitä. Erilaisten taidetyöpajojen vetämisestä meillä on kokemusta yli kymmenen vuoden ajalta.

3. Taiteen suunnittelu

Yhdessä kerätyn ja tuotetun materiaalin pohjalta taiteilija suunnittelee luonnoksen. Luonnos hyväksytetään tilaajalla ja tarvittaessa myös lupakäsittelyn edellyttämillä tahoilla.

4. Toteutus

Riippuen kohteesta toteutamme teoksen joko yhdessä osallistujien kanssa tai SAV Taidekollektiivin taiteilijoiden voimin. Teokset tehdään laadukkaasti kohteeseen soveltuvilla materiaaleilla (julkisivuun siihen sopivat julkisivumaalit jne.).

5. Viimeistely & dokumentointi

Tuotamme prosessikuvauksen ja materiaalin, jota tilaaja voi hyödyntää viestinnässä tai raporteissa. Halutessa järjestämme avajaistilaisuuden tai muun yhteisöllisen päätöksen projektille.

Palvelut

Näillä tavoin voimme olla avuksi eri kokoisissa hankkeissa.

Osallistavat työpajat ja yhteissuunnittelu

  • asukastyöpajat

  • koululaisten ja nuorten työpajat

  • ryhmäkohtaiset ideointiprosessit

  • kulttuuri- ja historiakartoitukset

Yhteinen toteutus / asukasmaalaus

  • ohjattu ja turvallinen yhteismaalaus

  • lasten, nuorten ja asukkaiden osallistaminen

  • purkutaloissa tehtävä taide ja väliaikaistaide (työmaa-aitojen maalaukset, muotoon leikatut vanerihahmot jne.)

Konsultointi ja menetelmäsuunnittelu

  • sopivien osallistamismenetelmien suunnittelu

  • avustaminen rahoitushaussa (prosenttitaide, apurahat jne.)

  • paikkalähtöinen konseptisuunnittelu

Kuraattoripalvelut

  • yhteisöllisiin hankkeisiin sopivien taiteilijoiden kuratointi

  • taiteilijavalinnat eri kohteisiin

  • kokonaisuuksien visuaalinen suunnittelu

Tuotanto ja projektijohto

  • osallistavien taide- ja placemaking-hankkeiden täysi tuotanto

  • aikataulut, lupa-asiat, viestintä, dokumentointi

  • tiiviissä yhteistyössä tilaajan ja käyttäjäryhmien kanssa

 

Esimerkkejä toteutuksista

Rajatorpan koulu (Vantaa)

Rajatorpan koulun taidehankkeessa kokonaisuutta työstettiin lähes kahden vuoden ajan yhteissuunnittelu- ja katutaidetyöpajoissa koulun oppilaiden kanssa.

Koulun uudisrakennuksen valmistuessa vanha koulurakennus toimi opetuskäytössä koko rakentamisen ajan, mikä tarjosi luovat puitteet kaksivuotiselle KatutaideKOULU-projektille. Tämä prosessi toimi tulevan uudisrakennuksen suuren sisätilamuraalin suunnitteluperustana.

Oppilaat suunnittelivat koululle uuden maskotin ja maalauskokonaisuuden maskotin seikkailuista omien kirjoitustensa ja piirroksiensa pohjalta. Vanhan koulun seiniä ja koulujen välistä vanerista työmaa-aitaa hyödynnettiin maalausalustoina.


Sirkkalan koulu (Turku)

Sirkkalan koulun taidehanke oli julkisen taiteen prosenttitaidetilaus, joka kasvoi avullamme kolmen säätiön apurahoituksen myötä lapsia osallistavaksi, kolmivuotiseksi “prosenttikulttuurihankkeeksi” koulun 250 oppilaalle.

Hankkeessa yhdistettiin arkeologiaa, kaupunkisuunnittelua ja katutaidemenetelmiä. Oppilaiden kanssa tutkittiin historiallisia jälkiä, turkulaisen tiilen historiaa ja keskiaikaisia tiilentekijöiden merkkejä.

Merkit tuotiin nykypäivään CNC-jyrsimällä lasten raaputusteoksia betonijulkisivulevyihin, valamalla ne kiipeilyseinän betonireliefeiksi, historialliseen muuriin heijastettavan valotaiteen muodossa ja koulun sisätiloissa ikkunoiden turvateippauksina.

Projektissa suunniteltiin ja kehitettiin yhteiskehittämisen ja fasilitoinnin malleja, jotka vahvistavat lasten osallisuutta julkisessa taiteessa ja kaupunkisuunnittelussa.

Sirkkalan koulu sai vuonna 2023 Turun Hyvän rakentamisen yleisöpalkinnon “laadukkaasti lasten maailmaan eläytyvästä” toteutuksesta.


Hyvinkään Paavola

Yhteistyössä Hyvinkään Vuokra-asuntojen kanssa SAV Taidekollektiivi on toteuttanut Paavolan alueelle neljä näyttävää taideteosta. Yhteisölähtöisyyttä on tässä kokonaisuudessa edistetty alueen kulttuurihistorian ja positiivisen paikkaidentiteetin näkökulmasta.

Teosten suunnittelu alkoi kattavalla kulttuurikartoituksella, jossa perehdyttiin alueen historiaan, kulttuuriin ja nykyiseen identiteettiin, ja poimittiin niistä positiivisia teemoja ja symboleja taideteoksiin.

Paavolan muraalit:

  • Essi Nieminen: Nojailevat viljat, tanssivat rypsit (2025)
    Inspiroitunut Paavolan vilja-aiheisista kadunnimistä ja alueen maalaismaisesta historiasta.

  • Maikki Rantala: Hyvän historiaa Paavolassa (2025)
    Kuvaa korttelin ja lähialueen historiaa sekä nykypäivää yhteisöllisestä näkökulmasta.

  • Essi Ruuskanen & Jesse Pasanen: Paavolan emäntä (2022)
    Tuplamuraali, joka avaa näkymän Paavolan historiallisen tilan kuvitteellisesta salongista nykyhetkeen. Teoksessa tuttuja hyvinkääläisiä maamerkkejä kimaltelevat aamuauringossa ikkunan läpi nähtynä.

  • Maikki Rantala: Onnen piippu (2022)
    Vanhaan kerrostalon piippuun maalatusta taideteoksesta löytyy alueen postinumero, Paavola-tuuliviiri sekä onnea tuovat haikarat.

 

Ota yhteyttä!

Ja ideoidaan yhdessä! Räätälöimme mielellämme tarpeisiisi sopivan yhdessä tehdyn ja koetun taidekokonaisuuden.

 
Ota yhteyttä ja kysy lisää!
 
Edellinen
Edellinen

Julkinen taide

Seuraava
Seuraava

Katutaidetunnelit